8 Februari 2009

Normidza

Normidza binti Md.Kamel
SM Sains Kuala Selangor
Bandar Malawati
45000 Kuala Selangor
019-3307172

Soalan 1 - Kandungan kursus sastera dalam pengajaran bahasa Melayu

Pembelajaran unsur sastera bagi murid-murid sekolah mula diberikan penekanan dalam sukatan pelajaran Bahasa Melayu 1988 sebagai unsur sastera. Mulai tahun 2000, pembelajaran unsur sastera dimantapkan melalui pelaksanaan komponen kesusasteraan dalam pengajaran dan pembelajaran. Dalam pelaksanaannya, beberapa teks telah dipilih sebagai teks wajib oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Antara objektif pelaksanaannya ialah:
1.Meningkatkan dan mengukuhkan minat membaca pelbagai genre sastera
2.Mengenal, menghayati dan menghargai karya sastera bagi mengukuhkan kemahiran mendengar dan bertutur, membaca dan menulis

Komponen sastera dalam pengajaran bahasa Melayu harus difahami dengan tepat,iaitu:
1.Komponen ini bukan untuk mengajar sastera dalam kelas bahasa Melayu
2.Komponen sastera merupakan wahana untuk mencapai matlamat pendidikan bahasa Melayu iaitu mewujudkan ketrampilan berbahasa Melayu, serta penggunaan sistem bahasa

Penggunaan teks komponen sastera dalam pengajaran bahasa Melayu :
1.Memperkenalkan tema, persoalan, gaya bahasa, plot,pengajaran, dan sebagainya secara tidak terperinci dalam pengajaran bahasa Melayu
2.Teks dan karya sastera yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan bahan bantu mengajar bagi mencapai hasil pembelajaran
3.Bahan dalam teks komponen sastera digunakan sebagai bahan untuk mengajarkan tatabahasa dan mengembangkan kosa kata pelajar
4.Penggunaan teks komponen sastera mampu merealisasikan kemahiran bernilai tambah yang sesuai sama ada kemahiran berfikir, teknologi maklumat dan komunikasi, belajar cara belajar, kajian masa depan, kontekstual, konstruktivisme ata kecerdasan pelbagai

Teks Komponen Sastera dalam pengajaran bahasa Melayu
Bagi memantapkan lagi pengajaran sastera dalam bahasa Melayu, beberapa teks satera telah dipilih oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk dikaji dan dihayati oleh para pelajar dari tingkatan satu hingga tingkatan lima.

Teks Komponen Sastera – Antologi dan Novel
Dalam pengajaran bahasa Melayu, teks antologi komponen sastera yang digunakan adalah berbeza mengikut tingkatan. Teks ini mengandungi puisi tradisional,puisi moden (sajak), prosa tradisional, cerpen dan drama. Antara teks yang digunakan ialah :
Tingkatan satu : Antologi Sehijau Warna Daun
Tingkatan dua : Antologi Seuntai Kata untuk Dirasa
Tingkatan tiga : Antologi Anak Bumu Tercinta
Tingkatan empat : Antologi Anak Laut
Tingkatan lima : Antologi Kerusi

Manakala novel yang dikaji oleh para pelajar adalah berbeza mengikut zon masing-masing. Antara novel yang dikaji :

Tingkatan satu :
1. Anak Din Biola(Maraof Mahmud)
2. Aku Anak Timur (Siti Aminah Haji Yusuf)
3. Limpahan Darah di Sungai Semur (Zakaria Salleh)
4. Meniti Kaca (R.Sabarudin R.Abdullah)

Tingkatan dua :
1. Pahlawan Pasir Salak (Mohd Ismail Sarbini)
2. Tragedi Empat Disember (Dzulkarnain Ithnain)
3. Timulak Kapal Perang (Azman Nordin)
4. Kapten Hasan Wira Bangsa (Harun Johari)

Tingkatan tiga :
1. Panas Salju (Talib Ismail)
2. Merdeka!Merdeka! (A.Rahman Hanafiah)
3. Ekspedisi (Mohd Ghazali Tocheh)
4. Kanang Cerita Seorang Pahlawan (Maznah Nordin)

Tingkatan empat :
1. Bukit Kepong (Ismail Johari)
2. Terminal Tiga (Othman Puteh)
3. Perlumbaan Kedua (Marwillis Haji Yusuf)
4. Di hadapan Pulau (A.Samad Ismail)

Tingkatan lima :
1. Konserto Terakhir (Abdullah Hussin)
2. Seteguh Karang (Tuan Faridah Syed Abdullah)
3. Julia (Abu Hassan Morad)
4. Putera Gunung Tahan (Ishak Haji Muhammad)

Soalan 2 - Sepuluh perkara penting dalam kuliah pada 24 Januari 2009.

Penilaian dalam Pengajaran Bahan Sastera

Proses pengajaran merupakan satu pedaran yang berterusan dan melibatkan tiga proses yang utama iaitu objektif pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran, dan penilaian yang dilaksanakan untuk menilai keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.

Tujuan ujian
1. Mendapatkan kembali maklumat yang telah disampaikan kepada pelajar semasa proses pengajaran
2. Memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan di dalam bilik darjah telah tercapai
3. Menggredkan pelajar berdasarkan pencapaian yang diperoleh melalui penilaian yang dilakukan
4. Memotivasikan para pelajar untuk mencapai keputusan yang lebih baik dalam ujian yang dilaksanakan
5. Menempatkan pelajar berdasarkan tahap kemampuan intelektual (IQ).

Ciri-ciri Ujian
1. Kesahan ujian. Ujian yang dilaksanakan mestilah menggambarkan perkara-perkara yang hendak diuji. Kandungan ujian juga mestilah meliputi apa-apa yang telah dipelajari dan diajar kepada pelajar.
2. Kebolehpercayaan atau kestabilan.Setiap soalan dalam ujian mestilah tepat dan mengandungi ukuran tertentu yang mesti dipatuhi. Contohnya, pemberian markah untuk setiap soalan mestilah sama untuk semua pelajar.
3. Keobjektifan atau ketepatan ujian. Soalan-soalan yang dibina mestilah berbentuk objektif iaitu tidak memberi peluang kepada pelajar untuk membuat tanggapan/interpretasi yang berlainan terhadap soalan yang sama. Oleh itu, skema jawapan yang selaras hendaklah disediakan untuk setiap ujian/peperiksaan yang dilaksanakan.

Jenis-jenis Pengujian
Terdapat empat jenis pengujian :
1. Ujian penempatan. Ujian ini dilaksanakan untuk menempatkan pelajar berdasarkan syarat-syarat yang diperlukan untuk sesuatu kursus. Contohnya, ujian bertulis untuk penempatan pelajar ke tingkatan satu Maktab Rendah Sains Mara (MRSM)
2. Ujian Formatif. Ujian yang dilakukan dari semasa ke semasa untuk menilai tahap kemampuan pelajar.
3. Ujian Diagnostik. Ujian yang dilakukan untuk mencari punca kelemahan pelajar.
4. Ujian Sumatif. Ujian yang dilaksanakan dengan tujuan penggredan dan pensijilan. Contohnya Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Aras Penilaian
Aras penilaian dalam penilaian bahan sastera terbahagi kepada tiga, iaitu:
1. Penilaian Domain Kognitif. Penilaian jenis ini memerlukan proses pengetahuan berfikir. Aras soalan yang dikemukakan bermula daripada soalan aras rendah ke aras soalan yang lebih tinggi (kompleks). Terdapat pelbagai bentuk ujian yang boleh dikemukakan seperti soalan aneka pilihan, subjektif, lisan, penulisan, kuiz, dan sebagainya.
2. Penilaian Domain Afektif. Penilaian ini melihat hubungan dan perkaitan masalah sikap, pandangan, dan nilai-nilai yang didokong oleh seseorang. Penilaian domain ini dapat diuji dan dikesan melalui aktiviti wawancara, pengamatan terhadap tingkah laku sesaorang ataupun aktiviti secara bertulis. Pengukuran dilakukan dengan menggunakan skala Likert, contohnya sangat setuju (ss),setuju (s), amat tidak setuju (ats), tidak setuju (ts), dan sangat tidak setuju (sts), serta menggunakan pilihan jawapan ya atau tidak.
3. Penilaian Domain Psikomotor. Penilaian yang dilakukan ada hubungan dengan aktiviti otot dan pergerakan otot. Contohnya latihan fizikal untuk individu yang memohon untuk menyertai Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Aras-aras ujian
Dalam penilaian bahan sastera terbahagi kepada dua kategori yang boleh digunakan dalam pengujian iaitu Kategori Moody dan Taksonomi Bloom.

A. Kategori Moody
Aras ujian Kategori Moody dikhususkan untuk menguji kesusasteraan dan pendekatannya adalah berbeza daripada pendekatan Taksonomi Bloom. Aras ujian Kategori Moody terbahagi kepada empat iaitu aras informasi, aras konsep, aras perspektif, dan aras apresiasi. Aras-aras ini diatur daripada aras yang sederhana sehingga ke aras yang semakin kompleks.Ujian Kategori Moody juga berorientasikan kepada sesuatu karya secara konkrit.

1. Ujian Kesusasteraan Aras Informasi
• Aras ini berfungsi untuk menguji kemampuan pelajar terhadap perkara-perkara dasar atau asas berhubung dengan sastera.
• Perkara-perkara asas ini boleh memberi maklumat berkenaan sesuatu karya dan boleh membantu pelajar membuat tafsiran tentang sesebuah karya sastera.
• Soalan sering berkaitan dengan apa, di mana, siapa, bagaimana, dan bila.
• Ujian aras ini memudahkan guru membina soalan kerana soalan yang dikemukakan merujuk kepada karya sastera yang telah diajar dan para pelajar hanya perlu melakukan aktiviti hafalan bagi mengingati kembali fakta-fakta penting dalam karya yang diuji.
• Ujian aras ini ada persamaan dengan Ujian Kognitif aras ingatan pada Taksonomi Bloom.
• Contoh soalan : Siapakah nama pengarang novel Konserto Terakhir? Sekarang beliau tinggal di mana dan apakah pekerjaannya?

2. Ujian Kesusasteraan Aras Konsep
• Soalan aras ini berkaitan dengan persepsi bagaimana maklumat-maklumat atau unsur-unsur karya sastera diorganisasikan.
• Unsur-unsur dalam sesebuah karya merupakan isu pokok yang akan dipersoalkan.
• Pelajar perlu mempunyai asas teori dan harus membaca karya yang dikaji secara kritikal, analitis ,dan bacaan matang.
• Kemampuan kognitif pelajar mestilah sehingga ke aras menganalisis dan menghubungkan pelbagai unsur dalam sesuatu karya.
• Soalan aras ini tidak hanya bersifat teori tetapi berorientasikan pada karya yang dikaji sama ada berbentuk prosa ataupun puisi.
• Contoh soalan : Apakah hubungan antara Helmi dan Dato’ Johari? Mengapakah Datin Salmah begitu benci akan Helmi?

3. Ujian Kesusasteraan Aras Perspektif
• Ujian aras ini memberi tumpuan kepada bagaimana pelajar memberikan pendapat atau pandangan mereka tentang karya yang dikaji.
• Pendapat dan pandangan pelajar akan ditentukan oleh tahap pemahaman mereka terhadap karya yang dibaca.
• Ujian aras ini memerlukan pelajar menghubungkan antara sesuatu yang terdapat dalam karya dengan sesuatu yang berada di luar sastera tersebut.
• Pelajar mampu menghubungkan karya sastera yang dikaji dengan karya-karya sastera yang terdapat di luar.
• Contoh soalan : Ceritakan keadaan sosial Helmi dan hayati dalam novel Konserto Terakhir pada waktu itu seperti antara kedua-duanya `tidak mungkin disatukan dalam alam perkahwinan’.
• Bentuk penyoalan yang sesuai ialah bentuk ujian esei untuk mengungkap tahap kemampuan pelajar.

4. Ujian Kesusasteraan Aras Apresiasi/Penghayatan
• Ujian aras ini berkisar pada permasalahan antara bahasa sastera dengan linguistik.
• Permasalahan timbul apabila bahasa sastera berbeza jika dibandingkan dengan penggunaan linguistik secara umum.
• Ujian aras ini memerlukan kemampuan kognitif aras tinggi.
• Pelajar perlu mampu mengenali, menganalisis, membanding, membuat generalisasi, dan menilai bentuk-bentul bahasa yang digunakan dalam sesebuah karya sastera.
• Pelajar mesti mempunyai sikap kritis dan mempunyai pengetahuan tentang ilmu linguistik untuk dijadikan panduan dan pegangannya.
• Contoh soalan : apakah pemakaian kata-kata dan ungkapan dialek dalam novel Konserto Terakhir berkesan dan tepat jika dibandingkan dengan ungkapan bahasa Malaysia baku.

B. Taksonomi Bloom
Aras ujian Taksonomi Bloom terbahagi kepada enam aras iaitu Aras Ingatan, Aras Pemahaman, Aras Aplikasi, Aras Analisis, Aras Sintesis, dan Aras Penilaian.

Ujian Kesusasteraan Aras Ingatan
• Memerlukan keupayaan pelajar mengungkap kembali daya atau kebolehan mengingat hal-hal yang berkaitan dengan fakta,konsep,pengertian,definisi, deskripsi, atau menamakan sesuatu.
• Pelajar perlu meluahkan kembali butiran fakta yang dibacanya kerana soalan yang dikemukakan amat jelas.
• Contoh soalan : Berikan maksud rangkai kata kasih sayang semakin tandus.

Ujian Kesusasteraan Aras Pemahaman
• Ujian aras ini memerlukan pelajar memahami,membezakan,menjelaskan fakta, dan menghubungkan antara konsep dan sifat-sifat lain yang tingkatnya bukan hanya mengingat dan meluahkan kembali fakta yang dibaca.
• Contoh soalan : Apakah tema yang terdapat dalam cerpen Lambaian Malar Hijau?
• Ujian aras ini juga boleh dilaksanakan dalam bentuk ujian aneka pilihan.
• Contoh soalan : Semua pengajaran yang berikut terdapat dalam Syair Pesanan Ibu, kecuali…
a. Kita haruslah berusaha untuk menuntut ilmu pengetahuan
b. Janganlah mudah terpedaya oleh gejala negatif
c. Jasa ibu bapa perlu dikenang dan dihargai oleh anak-anak
d. Kita janganlah membuang masa yang amat berharga

Ujian Kesusasteraan Aras Aplikasi
• Ujian aras ini menilai kebolehan pelajar mempraktikkan pengetahuan, teori-teori yang dipelajari dan maklumat-maklumat yang diperolehnya ke dalam situasi yang baru. Contohnya penggunaan pengetahuan berkenaan ciri-ciri pantun untuk mencipta pantun.
• Pelajar mampu mengubah,memodifikasi,mendemonstrasikan, mengoperasi dan menerapkan sesuatu hal atau kemampuan.
• Tugasan berbentuk esei adalah lebih sesuai.
• Contoh soalan : Huraikan pengajaran yang terdapat dalam novel konserto Terakhir.

Ujian Kesusasteraan Aras Analisis
• Berfungsi untuk mengukur kebolehan pelajar mengesan unsur-unsur yang terkandung dalam sesebuah karya.
• Pelajar mampu mengaitkan dan menghubungkan unsur-unsur yang didapati dan menggunakannya dalam organisasi.
• Pelajar mesti telah mambaca , mampu membuat analisis dan memberikan kritikan terhadap karya yang dikaji bagi mendapatkan pemahaman yang lebih bernas, tepat, dan jitu.
• Contoh soalan ; Bagaimanakah sifat watak utama dalam novel Konserto Terakhir
• Ujian berbentuk esei merupakan bentuk yang paling sesuai dan penyediaan soalannya adalah lebih mudah.

Ujian Kesusasteraan Aras Sintesis
• Ujian aras ini mengukur kebolehan pelajar mengkategorikan, menghubungkan dan mengkombinasikan, menjelaskan dan meramalkan hal-hal yang berkaitan dengan unsur-unsur sastera.
• Pelajar mampu menunjukkan dan menjelaskan perkaitan antara beberapa buah karya sastera.
• Ujian berbentuk esei adalah amat sesuai kerana mampu mengukur kemampuan berfikir yang kompleks.
• Ujian objektif masih boleh digunakan namun kurang berkeupayaan mencerminkan proses berfikir.
• Contoh soalan : Latar masyarakat yang terdapat dalam novel Bukit Kepong dimonopoli oleh masyarakat Melayu. Huraikan .

Ujian Kesusasteraan Aras Penilaian
• Aras yang tertinggi dalam pengukuran aspek kognitif
• Mengukur kemampuan pelajar menilai ketepatan fakta daripada kenyataan dan bukti-bukti yang tertulis, ketepatan pemilihan kata, ungkapan dan kalimat dan hubungannya dalam tema dan makna keseluruhan sesuatu karya sastera.
• Pelajar mampu melakukan penilaian terhadap sesuatu perkara.contohnya masalah pemilihan kata, ungkapan dan frasa dalam sesebuah sajak.
• Aras ujian ini mengarah kepada penilaian secara terperinci dan penilaian yang dilakukan memerlukan bukti dan alas an serta contoh yang kuat,jitu dan padu.
• Contoh soalan : Bandingkan latar masyarakat yang terdapat dalam novel Bukit Kepong dan novel Konserto Terakhir.

Soalan 3 - Isu-isu pengujian dan penilaian yang terlibat dalam pengajaran Sastera dalam bahasa Melayu

1. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu guru sering memberi penekanan terhadap jawapan pelajar yang menitikberatkan interpretasi yang tepat terhadap teks. Permasalah timbul terutamanya apabila pelajar perlu memberikan aprisiasi mereka terhadap teks yang dikaji terutamanya teks prosa tradisional yang menggunakan bahasa Melayu klasik, manakala dalam sajak, pelajar sering mengemukakan interpretasi yang berbeza berbanding dapatan penulis kerana tahap pemahaman mereka adalah berbeza.
2. Jawapan kepada penyoalan yang dikemukan tidak banyak membantu pelajar berfikir dan memberi respon mereka sendiri kerana pelajar sering merujuk kepada buku rujukan sedia ada dan bukannya merujuk kepada teks untuk mengemukakan idea mereka sendiri.
3.Guru kurang menekankan jawapan yang dikemukakan oleh pelajar yang menitikberatkan kebernasan idea yang disampaikan dan guru tidak seharusnya begitu menekankan aspek tatabahasanya. Dalam menjawab soalan pemahaman menengah atas, bentuk soalan yang dikemukakan berada pada aras pengetahuan, pemahaman, dan aplikasi. Setiap bahagian bagi soalan-soalan yang dikemukakan adanya peruntukan markah yang telah ditetapkan dan mesti dipatuhi oleh pelajar semasa menjawab soalan. Oleh itu, bagi memastikan setiap soalan dipatuhi adakalanya susunan tatabahasa yang digunakan oleh pelajar akan menjadi kurang gramatis dan menyebabkan wujudkan pemahaman yang berbeza.
4. Jawapan yang dikemukakan oleh pelajar seharusnya boleh disampaikan dalam pelbagai bentuk seperti lukisan, pementasan drama,muzik,pergerakan dan penulisan kreatif. Tahap pemahaman dan penguasaan pelajar adalah berbeza dan untuk pelajar yang mempunyai tahap pemahaman yang rendah, mereka akan menjawab berdasarkan dapatan mereka. Contohnya untuk soalan yang berbunyi : gambarkan peralatan yang digunakan oleh tukang gunting dalam sajak Tukang Gunting. Pelajar yang mempunyai tahap pemahaman yang rendah akan melukis peralatan yang digunakan iaitu gunting, sikat, bangku kaki tiga,dan cermin yang telah sompek, tetapi bagi pelajar yang mempunyai aras pemahaman yang tinggi, mereka akan menjelaskan dalam bentuk ayat, peralatan-peralatan yang digunakan oleh tukang gunting iaitu sikat, gunting, cermin yang telah sompek dan bangku kaki tiga.
5.Guru yang mengajar tidak mempunyai kemahiran untuk mengajar sastera oleh itu apabila perlu diajarkan unsur-unsur sastera berlakunya pertindihan dari segi pemahaman terhadap unsur yang dikemukakan.
6. Skema jawapan bertentangan dengan tahap pemahaman pelajar. Keadaan ini berlaku terutamanya untuk soalan yang berunsurkan KBKK. Jawapan yang dikemukakan oleh pelajar tidak mematuhi skema jawapan kerana tahap pengetahuan dan pemahaman pelajar adalah berbeza jika dibandingkan dengan tahap pembina dan penggubal soalan dan jawapan.

Soalan 4 - Bina lima soalan berkaitan pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah anda (1000 patah perkataan)

Soalan 1

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SRISEGALA : Nanti!!...Aku fikir orang muda ini tentulah bukan sebarang pelakon. Kalau tidak tentunya dia tak akan mahu berlakon di hadapan kita di sini. Datangnya tidak diminta. Bukankah itu suatu keuntungan besar bagi kita? Kita akan berpeluang melihat lakonan daripada seorang pelakon handalan. Orang muda! Teruskan lakonanmu.

PUTRA : Bila aku melutut tidak bererti aku menyembahmu. Dan kalau aku meminta bukannya pada tempat dudukmu atau bunyi gong di belakangmu itu. Aku sekadar mahu berbicara dengan dirimu sebagai seorang manusia. Kerana aku cukup tahu, setiap haiwan yang bernama manusia hidup dengan fikiran dan perasaannya. Dan dia tidak akan terpisah dari apa yang dinamakan KEMANUSIAAN!

SRISEGALA : (Ketawa sinis) Orang muda! Kau tak pernah mengingati perkembangan dunia hari ini agaknya. Tahukah kau bahawa fikiran dan perasaan manusia itu adalah di bawah kekuasaan tempat duduknya? Kerusi ini lebih bijaksana daripadaku. Begitu juga bunyi sebuah gong, menguasai sesiapa sahaja yang menduduki tempat ini.

PUTRA : Tidak! Itu hanya alasanmu. Sejak bilakah kau berikan nyawa pada sebuah kerusi dan sebuah gong yang kaku? Kau adalah punca segala-galanya. Dah aku cukup tahu, selama kau di situ, hanya segelintir manusia saja yang akan berjaya mendaki gunung mencapai awan. Manusia yang sama bulunya denganmu. Aku dan orang-orang itu akan hanya dihiburkan dengan lakonanmu. Kau membawa kami ke dunia tiga penjuru dengan segala janji bahawa penjuru ini lebih dari yang itu, dan yang ini lebih baik lagi. Aku sudah tahu dunia tiga penjurumu itu sama semuanya. Tidak ada yang lebih baik!

SRISEGALA : (Ketawa) Apa sebenarnya yang kau mahu?
(Terus ketawa)
(Dipetik daripada “Kerusi” oleh Hatta Azad Khan dalam antologi Kerusi, DBP)


(i) Apakah yang dimaksudkan oleh Putra sebagai dunia tiga penjuru dalam petikan di atas?
[2 markah]

(ii) Berikan pendapat anda tentang ciri-ciri yang perlu ada pada seorang pemimpin.
[3 markah]

(iii) Huraikan satu perwatakan Srisegala yang terdapat dalam petikan di atas dan dua perwatakan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]


Soalan 2

Baca petikan prosa klasik di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Setelah sudah besar, maka didudukkan baginda dengan anak Raja Sulaiman Raja Kota Mahaligai, bernama Putri Kamarul Ajaib, terlalu baik parasnya tiada pelbagai pada zaman itu. Maka ada seorang bendahari Raja Iskandar Syah, Sang Rajuna Tapa gelarnya, asalnya sedia orang Singapura. Maka ia beranak seorang perempuan, terlau baik parasnya. Maka dipakai oleh baginda, terlau sangat dikasihi baginda.

Maka difitnah oleh segala gundik raja yang lain, dikatakannya berbuat jahat. Maka Raja Iskandar pun terlalu murka, maka disuruh baginda sulakan di hujung pasar. Maka Sang Rajuna Tapa pun terlalu amat malunya melihat hal anaknya itu. Maka katanya, “Jika sungguh sekali pun anak hamba berbuat jahat, bunuhlah saja; mengapakah diberinya malu demikian.”

Maka Sang Rajuna Tapa pun berkirim surat ke Jawa, demikian bunyinya, “Jikalau Betara Majapahit hendak menyerang Singapura, hendaklah segera datang, kerana hamba belot dari dalam kota.”


(i) Apakah maksud maka didudukkan baginda dalam petikan di atas? [2 markah]

(ii) Apakah yang telah terjadi kepada anak Sang Rajuna Tapa? [3 markah]

(iii) Pada pendapat anda, apakah iktibar yang dapat diperoleh daripada peristiwa yang berlaku berdasarkan petikan di atas? [4 markah]

Soalan 3

Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

DI KOTA KECILKU

Di sini aku pulang
tempat bersekolah dan dibesarkan
lewat padang Speedy
terus ke Durian Sebatang
semuanya kini terasa kecil
mengimbau rindu
dan kenangan

Di sini anak belasan tahun
mulai mengenal cinta dan ilmu
pengorbanan ayah dan emak
keakraban teman dan pergelutan
detik itu mengambang bagai mimpi
sewaktu kulewati kota kecilku ini

Sesaat tiba di muka sekolah
telah lama kutinggalkan
kini sudah berubah
terasa sepi
suara guru yang memberikan markah
pada pangkat pertama
buat si anak desa
dan ayahku tak berkata bangga.

Di sinilah anak desa
mengenal dunia
di kota kecilnya
padang Speedy
dan Durian Sebatang
meski berubah pandangan
mengimbau rindu dan kenangan
sayang.

Baha Zain
Antologi Kerusi
2000, DBP.

(i) Jelaskan peristiwa yang menjadi kenangan penyajak apabila kembali ke daerah kelahirannya? [3 markah]

(ii) Apakah yang akan anda lakukan sebagai cara untuk menghargai sekolah yang telah memberikan pendidikan kepada anda? [3 markah]

(iii) Huraikan tiga persoalan yang terdapat dalam sajak Di Kota Kecilku. [3 markah]


Soalan 4

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

“Cikgu lihat keputusan ujian Mariah bulan lalu cukup mengecewakan.”
Mariah tersedak. Cikgu sudah memulakan satu perbicaraan mencari puncanya, fikirnya. Sekali ini dia diduga sama ada belajar berbohong atau menentang kemungkaran itu. Sekaligus juga Mariah berasa dia dicabar supaya memaniskan kata-kata supaya Cikgunya itu tidak berasa kecil hati.
Wajarkah rahsia-rahsia yang selama ini dibungkus dalam lipatan ingatannya didedahkan begitu senang? Apakah Cikgu Tini boleh menyelesaikan masalah muridnya ini?
Rasanya mustahil. Cikgu Tini terlalu muda dan hanya mampu mendengar rintihan. Apakah Cikgu Tini boleh memujuk ayahnya, untuk mengembalikan imej seorang ayah kepada tahap yang selayaknya?
Kalau Lebai Kudin sudah mengangkat tangan menyerah kalah, masakan pula Cikgu Tini.
Mariah memejamkan mata.
“Mariah ada masalah. Cakaplah terus terang,” Mariah mendengar suara Cikgu Tini seperti di hujung pernafasannya. Kecil dan ngilu. Dia terperangkap dan serba salah.
Sahlah Cikgu Tini sudah mengetahui. Sahlah juga Cikgu Tini menjemputnya sekadar untuk mendapatkan keterangan lanjut. Sahlah, dia tidak boleh berdalih. Sahlah, Tuhan tidak mengizinkan dia berbohong.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada cerpen Mariah, oleh Sharif Putera dalam antologi Kerusi, Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i) Apakah tujuan Cikgu Tini memanggil Mariah? [3 markah]

(ii) Pada pendapat anda, mengapakah seseorang itu perlu berterus terang apabila menghadapi sebarang masalah? [3 markah]

(iii) Nyatakan satu perwatakan Cikgu Tini dalam petikan di atas dan dua perwatakan Cikgu Tini dalam cerpen tersebut. [3 markah]










Soalan 5

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka Laksamana pun berseru-seru pula, katanya, “Hai Si Jebat derhaka! Sungguh engkau berani tiada berlawan. Marilah engkau turun dari istana ini bertikam sama seorang!” Maka suara itu pun terdengar kepada Hang Jebat, dikenalnya suara Laksamana. Maka Hang Jebat, ia pun naik ke peranginan; maka dibukanya peranginan itu, maka dilihatnya Laksamana berdiri di tengah halaman itu. Maka Hang Jebat pun berdebar-debar hatinya; ia pun fikir dalam hatinya: “Adapun Hang Tuah itu sudah mati dibunuh oleh Bendahara; sekarang Laksamana itu tiada dalam dunia ini, siapa pula yang datang ini seperti Laksamana pun sikapnya dan lakunya? Kalau mataku bekas tidur ini gerangan, maka jadi salah pemandanganku?”

Maka Hang Jebat pun turun dari peranginan itu lalu ia mandi pada pasu emas itu dan dibasuh mukanya. Setelah sudah maka Hang Jebat pun memakai pakaian kerajaan lalu ia membuka pintu itu. Maka Laksamana pun berseru-seru, katanya, “Hai Si Jebat, segeralah engkau turun! Jika engkau tiada turun, sekarang istana ini kunaiki, tetapi sukar kita bertikam.” Setelah Hang Jebat mendengar suara Laksamana itu, maka ia pun membuka pintu itu sedikit; maka dilihatnya Laksamana, diperamat-amatinya, dikenalnya itu Laksamana. Maka nyatalah Laksamana itu. Maka Hang Jebat pun hairan.

(Dipetik daripada Pertarungan Tuah dengan Jebat dalam antologi Anak Laut, Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i) Apakah maksud dibukanya peranginan? [2 markah]
(ii) Apakah reaksi Hang Jebat setelah mendengar seruan daripada Laksamana?
[3 markah]

(iii) Hang Jebat seorang hulubalang terbilang dan setia kepada raja. Pada pendapat anda, mengapakah Hang Jebat menderhaka? [3 markah]


Soalan 5 - Dua cadangan memperbaiki pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah pada masa ini.

Pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah pada masa ini perlu diperbaiki untuk memastikan tahap pencapaian pelajar yang lebih baik jika dibandingkan dengan mata pelajaran Sains dan Matematik. Antara cadangan untuk memperbaiki pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah ialah :

1. Kepelbagaian kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah
Guru memainkan peranan penting apabila menggunakan kaedah yang berpusatkan pelajar atau sekurang-kurangnya kaedah berpusatkan guru tetapi melibatkan pelajar secara aktif. Penggunaan kaedah ini membolehkan pengajaran dan pembelajaran bahan sastera di dalam bilik darjah dipelbagaikan sejajar dengan kepelbagaian kecerdasan pelajar. Pengajaran dan pembelajaran yang aktif, menghubungkait latar belakang dan kehidupan masyarakat serta pengintegrasian muzik menjadikan kaedah guru lebih menarik minat dan mengekalkan perhatian pelajar. Mana Sikana (2001) menyeru agar teks sastera dihidupkan melalui panca media untuk memupuk minat pelajar membaca teks sastera. Pendapat ini selari dengan pendapat Noriah (1986),Fazilah (2000) & Azman yang menyatakan faktor guru dan pendekatan pengajaran guru amat mempengaruhi pencapaian pelajar dari segi kefahaman, peningkatan minat, dan perubahan sikap pelajar dalam pembelajaran sastera. Guru seharusnya menggunakan pendekatan pengajaran pemusatan pelajar agar pelajar dapat menikmati sastera. Guru juga harus peka dan dapat mengenal pasti tahap kebolehan dan gaya pembelajaran pelajar, merancang dan memilih teknik dan kaedah yang sesuai dengan gaya pembelajaran dan kecerdasan pelajar. Bagi memastikan pelaksanaan teknik dan kaedah ini,guru perlu mengambil inisiatif untuk berusaha meningkatkan kemahiran dan menghasilkan teknik pengajaran dan pembelajaran berkesan yang mampu menarik minat pelajar terhadap sastera dan memenuhi keperluan sukatan pelajaran.
Teknik untuk memberi kefahaman kepada pelajar mempelajari sastera dipengaruhi oleh keupayaan berbahasa guru. Bahasa yang digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran sastera. Penguasaan bahasa melalui teks sastera merupakan satu proses integrasi yang bukan sahaja berpusat kepada kemampuan untuk berbahasa tetapi bertujuan untuk menanam, dan mempertingkatkan kemampuan apresiasi teks sastera. Oleh itu, guru mesti menggunakan menggunakan bahan sastera yang berada dalam lingkungan pemahaman dan pengalaman para pelajar.
Penggunaan alat bantu mengajar (ABM) adalah penting dalam usaha untuk mengekalkan perhatian pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran sastera. ABM yang digunakan harus dipelbagaikan oleh pihak yang berwajib sejajar dengan perkembangan zaman teknologi pada hari ini. Oleh itu,teks sastera harus diubah (ditransformasikan) kepada bentuk-bentuk yang lain seperti penggunaan televisyen,radio,LCD,VCD,video tape,gambar berwarna-warni,komik, dan cerita jenaka yang mungkin dapat member kesan yang lebih baik dalam mempelajari sastera dan tidak terlalu jumud dengan hanya menggunakan teks sastera semata-mata. Penggunaan teknik dan kaedah ini amat berkesan kerana pelajar-pelajar hari ini suka akan media elektronik yang baru. Pengajaran yang menggunakan wahana ini akan dapat membuka selera dan mencambah minda pelajar kerana teknik ini membolehkan guru berinteraksi secara langsung dengan pelajar.

2. Peranan Kementerian Pelajaran Malaysia

Usaha untuk memartabatkan kesusasteraan Melayu terkandung dalam sukatan pelajaran pendidikan kebangsaan pada tahun 2001. Tujuan sastera dimasukkan sebagai komponen dalam pengajaran Bahasa Malaysia adalah untuk menjana minda, rohani, emosi, mengukuhkan jati diri,menyuburkan budaya bangsa dan memupuk sikap ke arah pembinaan insan bestari. Namun usaha ini kurang berkesan kerana apa yang diajarkan kepada pelajar ialah teori, laras dan yang penting berorientasikan peperiksaan. Selain itu, penerapannya di dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dianggap agak membebankan kepada para pelajar kerana mata pelajaran Bahasa Malaysia itu sendiri mempunyai bahagian-bahagian tertentu yang perlu dikuasai seperti tatabahasa,pemahaman, dan penulisan.
Bagi mengatasi keadaan ini dicadangkan agar sastera dipisahkan daripada mata pelajaran Bahasa Malaysia dan harus dijadikan satu mata pelajaran tunggal. Kesusasteraan perlu berdiri dengan sendiri dan tidak perlu dijadikan komponen yang bertujuan untuk melengkapkan mata pelajaran Bahasa Malaysia kerana sesungguhnya mata pelajaran ini telah berdiri tegak sejak dahulu lagi. Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia perlu memperbaiki cara pelaksanaan pengenalan sastera di sekolah. Guru-guru perlu member penekanan kepada pengajaran seni dan teknik penghayatan bahan sastera dan tidak hanya member penekanan kepada laras dan teori yang perlu dihafal oleh pelajar. Penekanan kepada laras dan teori menimbulkan tahap kebosanan kepada pelajar kerana tiada kemesraan dalam mempelajari mata pelajaran ini.
Sastera juga mesti ajar oleh guru yang mahir dalam bidang ini kerana tidak semua guru Bahasa Malaysia mampu menguasai seni kesusasteraan dengan baik kerana sastera berkait rapat dengan bahasa tetapi bahasa tidak semesti berkaitan dengan sastera. Kewujudan guru yang khusus bagi mata pelajaran Sastera diharap dapat melahirkan generasi muda yang lebih menguasai dan menghayati kesusasteraan.

Tiada ulasan: