17 Januari 2009

Kuliah 4: Membina reka bentuk ujian

Memperkenalkan teori, kaedah dan teknik-teknik menilai dan menguji dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.

Kaedah penilaian dan pengujian dalam bahasa Inggeris, disesuaikan kepada bahasa Melayu.

Perbezaan akan dibuat terhadap belajar bahasa sebagai bahasa asli dan juga bahasa asing.

Bacaan Utama

1. Robert Lado (1962, Language Testing, New York: McGraw Hill.
2. Tim MacNamara (2000) Language Testing, Oxford: OUP

Bacaan dalam BM

1. Azman Wan Chik (1994), Pengujian Bahasa, Kuala Lumpur: DBP
2. Abdul Aziz Abdul Talib (1996), Menguji Kemahiran Bahasa, Kuala Lumpur: DBP
3. Marohaini Yusoff (1999), Bacaan dan Kefahaman, Kuala Lumpur: DBP
4. Bashah Abu Bakar (2003) Asas Pengukuran Bilik Darjah, Tg. Malim: Quantum
5. Abu Bakar Nordin (1995), Penilaian Afektif, Kajang: Masa Enterprise.

Penilaian

1. Tugasan 1 = 30
2. Tugasan 2 = 30
3. Peperiksaan = 40
4. Jumlah = 100

Pengenalan

1. Belajar bahasa asli dan bahasa asing
2. Hubungan ujian dengan pembelajaran
3. Isu-isu yang selalu timbul mengenai ujian
4. Lado: Bab 1 dan 2

Pengujian dalam bahasa

1. Masalah menguji bahasa asli: dialek yang berbeza-beza, tatabahasa, falasi logik, kekurangan kosa kata, penulisan, gaya.
2. Teori dan amali menguji bahasa asing: Perbezaan daripada bahasa asli.
3. Lado: Bab 1, 2, dan 3
Variabel dan strategi

1. Variabel: unsur dan kemahiran.
2. Strategi: situasi atau bahasa, unsur atau kemahiran, ujian berkelompok atau individu, ujian subjektif atau subjektif.
3. Lado: Bab 4

Kriteria menguji

1. Kesahihan, reliablity, scorability, ekonomi, administrability.
2. Kritikan: terjemahan, esei, rencana (dictation), ujian objktif, ujian mendengar.
3. Lado: bab 5

Sebutan

1. Peranan sebutan, segmen sebutan dan bunyi.
2. Perspesi bunyi bermakna (pasangan), mengenal pasti bunyi melalui sebutan, melahirkan sebutan, sebutan baku,

Intonasi

1. Amali: membina unit ujian sebutan dan intonasi.
Lado: 6, 7, 8, 9, 10.

Menguji Tatabahasa

1. Apakah struktur bahasa, struktur yang ditentukan oleh bahasa asli, pola-pola struktur bahasa, pemeringkatan pola bahasa.
2. Teknik menguji dan mengenali struktur tatabahasa.
3. Ujian menghasilkan struktur tatabahasa.
4. Menguji struktur bahasa asing.
5. Amali: membina unit ujian tatabahasa.
6. Lado: Bab 11 dan 12.

Menguji Kosa Kata

1. Apa itu kosa kata?
2. Berapa banyak kosa kata, sampel.
3. Teknik mengenal kata, menuliskan kata.
4. Teknik mengujii melahirkan kosa kata, dll.
5. Amali: membina unit ujian kosa kata.
6. Lado: Bab 13.

Kemahiran Bersepadu

1. Kefahaman auditori.
2. Bgaimana membentuk ujian.
3. Pelbagai pilihan, betul-salah dll.
4. Membina unit ujian bersepadu.
5. Lado: Bab 14

Kefahaman Membaca

1. Teknik umum
2. Pra-membaca
3. Teknik bagi pelajar awal
4. Teknik bagi pelajar maju.
5. Membina unit ujian membaca.
6. Lado Bab 15, Marohaini

Menguji keseluruhan bahasa

1. Menguji over-all control of the language.
2. Menguji kefahaman budaya, dan silang budaya.
3. Menguji nilai tinggi.
4. Membina unit ujian penggunaan bahasa canggih.
5. Lado: Bab 19, 20 dan 21

Prosedur Membina Ujian

1. Prinsip ujian dalam bilik darjah.
2. Ujian atau kuiz.
3. Item ujian objektif.
4. Kertas jawapan.
5. Fail item ujian.
6. Menyediakan item ujian.
7. Membina ujian.
8. Merekabentuk ujian on-line.

Persembahan

Tugasan dan persembahan

Tiada ulasan: