17 Januari 2009

Kuliah 2: Apa itu ujian?

Apa itu ujian?

1.Umumnya kita hidup penuh dengan ujian dan penilaian. Apa saja yang kita lakukan diuji dan diukur.
Menentukan identiti

1. Ujian dadah dalam sukan
2. Ujian darah
3. Ujian DNA
4. Ujian mata
5. Ujian pendengaran

Mengetahui tahap kemampuan
1. Ujian amat sedikit dimengerti
2. Ujian bahasa juga demikian
3. Bayangkan ujian bahasa yang dilakukan di Malaysia
4. Apa gambaran yang kita dapati

Keperluan ujian bahasa
1. Mengawal (masuk ke universiti – MUET, TOEFL)
2. Membuat penyelidikan penguasaan bahasa (memerlukan ujian)
3. Menjalankan ujian bagi mengetahui tahap kemahiran, kefahaman, kemahiran (tugas seorang guru)
4. Jenis Ujian

Berbeza dari segi kaedah (method) dan tujuan (purpose)

1. Kaedah: kertas and pensil berbeza
2. Peperiksaan: kosa kata, tatabahasa, dll)
3. Kemahiran: mendengar, kefahaman, membaca dan memahami.
4. Bentuk ujian: aneka pilihan, esei, mendengar, lisan dll.

Dibezakan daripada segi:

1. Prognostik
2. Progres
3. Kecapaian (achievement)
4. Kemahiran (proficiency)

Tujuan

1. Kecapaian (pencapaian)
2. Kemahiran (kemahiran, kefasihan)
3. Jangka panjang – tujuan kursus
4. Jangka pendek – setiap pelajaran

Prinsip

1. Mengetahui ujian dalam darjah
2. Mendorong progres pelajar
3. Menilai pencapaian dalam darjah

Masalah menguji

1. Masalah
2. Dialek
3. Logik
4. Kurang kosa kata (lack of vocabulary)
5. Menulis (writing)
6. Gaya (style)

Variabel

1. Unsur (Elements, information)
2. Kemahiran (Skill)

Strategi

1. situation vs language sebenar
2. skill vs different elements
3. Group testing vs individual testing
4. objective vs subjective tests

Kriteria ujian bahasa

1. Validity
2. Reliability
3. Scorability
4. Economy
5. administrability

Kritikan terhadap ujian

1. Translation
2. Essay
3. Objective tests
4. Auditory comprehension

Isu-Isu Semasa Lain

1. Ujian BM secara umum
2. Sukatan baru
3. Apa yang diuji
4. Pemeringkatan ujian
5. Kesahihan ujian
6. Tafsiran ujian

Tiada ulasan: