Apa itu ujian?
1.Umumnya kita hidup penuh dengan ujian dan penilaian. Apa saja yang kita lakukan diuji dan diukur.
Menentukan identiti
1. Ujian dadah dalam sukan
2. Ujian darah
3. Ujian DNA
4. Ujian mata
5. Ujian pendengaran
Mengetahui tahap kemampuan
1. Ujian amat sedikit dimengerti
2. Ujian bahasa juga demikian
3. Bayangkan ujian bahasa yang dilakukan di Malaysia
4. Apa gambaran yang kita dapati
Keperluan ujian bahasa
1. Mengawal (masuk ke universiti – MUET, TOEFL)
2. Membuat penyelidikan penguasaan bahasa (memerlukan ujian)
3. Menjalankan ujian bagi mengetahui tahap kemahiran, kefahaman, kemahiran (tugas seorang guru)
4. Jenis Ujian
Berbeza dari segi kaedah (method) dan tujuan (purpose)
1. Kaedah: kertas and pensil berbeza
2. Peperiksaan: kosa kata, tatabahasa, dll)
3. Kemahiran: mendengar, kefahaman, membaca dan memahami.
4. Bentuk ujian: aneka pilihan, esei, mendengar, lisan dll.
Dibezakan daripada segi:
1. Prognostik
2. Progres
3. Kecapaian (achievement)
4. Kemahiran (proficiency)
Tujuan
1. Kecapaian (pencapaian)
2. Kemahiran (kemahiran, kefasihan)
3. Jangka panjang – tujuan kursus
4. Jangka pendek – setiap pelajaran
Prinsip
1. Mengetahui ujian dalam darjah
2. Mendorong progres pelajar
3. Menilai pencapaian dalam darjah
Masalah menguji
1. Masalah
2. Dialek
3. Logik
4. Kurang kosa kata (lack of vocabulary)
5. Menulis (writing)
6. Gaya (style)
Variabel
1. Unsur (Elements, information)
2. Kemahiran (Skill)
Strategi
1. situation vs language sebenar
2. skill vs different elements
3. Group testing vs individual testing
4. objective vs subjective tests
Kriteria ujian bahasa
1. Validity
2. Reliability
3. Scorability
4. Economy
5. administrability
Kritikan terhadap ujian
1. Translation
2. Essay
3. Objective tests
4. Auditory comprehension
Isu-Isu Semasa Lain
1. Ujian BM secara umum
2. Sukatan baru
3. Apa yang diuji
4. Pemeringkatan ujian
5. Kesahihan ujian
6. Tafsiran ujian
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan