26 Januari 2009

Kuliah kelima pada 24 Januari 2009

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Kepada semua pelajar kursus BMP 6123 Pengujian dan Penilaian.

Sila buat nota kuliah kelima pada 24 Januari 2009. Beri tumpuan kepada lima perkara.

1. Kandungan kursus sastera dalam pengajaran bahasa Melayu. (500 perkataan)

2. Sepuluh perkara penting dalam kuliah pada 24 Januari 2009. (1500 perkataan)

3. Isu-isu pengujian dan penilaian yang terlibat dalam pengajaran sastera dalam bahasa Melayu. (1000 perkataan)

4. Bina lima soalan berkaitan pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah anda. (1000 perkataan)

5. Dua cadangan memperbaiki pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah pada masa ini. (1000 perkataan)


Tugasan hendaklah dimasukkan ke dalam Comments tidak lewat daripada 30 Januari 2009.

18 Januari 2009

Tugasan untuk semua

1. Pada setiap tugasan, sila tuliskan nama penuh, sekolah dan alamat sekolah, dan nombor telefon bimbit masing-masing.

2. Tugasan hendaklah dimasukkan ke dalam comment blog ini.

3. Apa kemahiran bahasa yang mahu diajarkan dalam Sukatan Baru Bahasa Melayu. (1000 perkataan)

4. Huraikan isu-isu berikut dengan menggunakan contoh sendiri.

a. Pembina ujian tidak memahami tujuan utama dalam Sukatan Baru Pelajaran Bahasa Melayu. (500 perkataan)

b. Tatabahasa Dewan yang digunakan sebagai panduan mengandungi beberapa masalah. (500 perkataan)

c. Tatabahasa Dewan bukanlah sebuah tatabahasa pedagogi. Ia tidak mengandungi latihan. (500 perkataan)

d. Pengajaran bahasa Melayu tidak memberatkan kemahiran budaya? (500 perkataan)

e. Bahasa Melayu yang digunakan oleh guru untuk mengajarkan bahasa Melayu adalah tidak standard. (500 perkataan)

5. Baa Bab 3 buku Lado dan buat tugasan berikut. Apa hubungan pengujian bahasa dan pembelajaran bahasa? Beri contoh sendiri. (1500perkataan)

6. Menguji bahasa ibunda. Tulisakan mengenai tajuk berikut. Gunakan contoh sendiri.

a. Masalah (500 perkataan)
b. Perbezaan dialek (500 perkataan)
c. Kekhilafan logik (500 perkataan)
d. Kekurangan kosa kata (500 perkataan)
e. Menulis (500 perkataan)
f. Gaya (500 kertaan)

17 Januari 2009

Kuliah 4: Rekabentuk Ujian

Komunikasi dan Reka Bentuk Ujian

1. Pandangan tentang bahasa dan penggunaan bahasa mempengaruhi reka bentuk ujian, dan mentafsir skor
2. Binaan ujian adalah bagi mengetahui kemahiran bahasa calon yang diukur.
3. Reka bentuk ujian ditentukan oleh apa yang kita anggap menjadi kemahiran yang diuji.
4. Format yang berlainan, ujian lisan atau ujian tulisan bergantung pada apa yang dianggap bahasa dan penggunaan bahasa.

Ujian unsur-unsur berasingan

1. Pengaruh linguistik struktural.
2. Dilakukan oleh Lado 1961
3. Menguji unsur bunyi, tatabahasa, kosa kata secara berasingan
4. Diperkukuh oleh psychometrics, menguji kemahiran kognitif secara berasingan.
5. Mewujudkan bateri (perangkat) ujian bagi empat kemahiran yang berlainan mendengar, bertutur, membaca, menulis
6. Masih digunakan hingga sekarang

Ujian integratif dan pragmatik

1. Keperluan penguasaan bahasa bagi belajar di universiti di Amerika dan Britain memerlukan ujian dilakukan terhadap kemahiran menggunakan bahasa.
2. Ini memerlukan prestasi secara integratif diuji.
3. Ujian unsur diskret (berasingan) hanya menguji pengetahuan mengenai bahasa tidak kemahiran menggunakan bahasa

Ujian integratif

1. Menguji sebutan, tatabahasa, kosa kata dalam konteksnya diutamakan.
2. Ini berbeza daripada ujian unsur bahasa berasingan.
3. Ini dilakukan dengan melihat kemahiran bertutur dan wawancara, mengarang teks lengkap, memahmi teks yang lengkap bagi tulisan dan lisan.

Masalah ujian integratif

1. Memakan masa
2. Mahal
3. Sukar membuat penskoran
4. Sukar melatih pemeriksa
5. Tidak juga dapat dipercayai

Penyelesaian Oller 1970-an

1. Ujian cloze.
2. Asasnya: pelajar memproses dalam masa sebenar, natural seperti bertutur dan membaca
3. Bagi memahami teks, pelajar perlu memahami seluruh unsur bahasa, yakni perlu memahami sistem bahasa
4. Ujian cloze – mengisi ruang kosong
5. Sama juga dengan menguji unsur berasingan

Ujian Komunikatif

1. Hymes, kemahiran bahasa bukan sekadar mengetahui unsur tatabahasa
2. Peraturan budaya aamat menentukan betl salah penggunaan bahasa, khusus bagi konteks tertentu.
3. Ujian berubah, penilaian pelajar dalam konteks sebenar, dan dalam aaktiviti berkomunikasi.
4. Memberi perhatian kepada peranan penutur dalam konteks
5. Melahirkan ujian integratif dan prgamatik

Komponen yang perlu diuji

1. Bentuk tatabahasa, sebutan, tatabahasa, kosa kata seperti ujian unsur berasingan
2. Kemahiran sosiolinguitik, dalam konteks yang berlainam: komunikasi dalam budaya sesuatu masyarakat.
3. Kemahiran strategik, kemampuan menggunakan muslihat bagi mengatasi kelemahan dalam kemahiran berbahasa
4. Kemahiran wacana – kemampuan menggunakan bahasa dalam konteks luas.

Kuliah 3 Membina Ujian

Jenis ujian

1. Pembinaan Ujian
2. Ujian Secara Berasingan
3. Ujian Integrasi dan Pragmatik
4. Ujian Bahasa Komunikatif
5. Model Kecekapan Komunikatif

Pembinaan Ujian

1. Penggunaan ujian berkriteria
2. Pembinaan item ujian
3. Kesahan ujian
4. Kebolehpercayaan ujian

Ujian Secara Berasingan (Discrete Point Test)

1. Integrasi kemahiran penggunaan bahasa dan komunikasi
2. Integrasi mahal, mengambil masa yang panjang
3. Ujian integratif sesuai untuk KBSR
4. Item integratif, meningkatkan pencapaian kemahiran bahasa
5. Ujian kloz, sesuai untuk ujian kemahiran produktiviti

Ujian Integrasi dan Pragmatik

1. Integrasi kemahiran penggunaan bahasa dan komunikasi
2. Integrasi mahal – mengambil masa yang panjang
3. Ujian integratif sesuai untuk kelas KBSR
4. Item integratif - menigkatkan pencapaian kemahiran bahas
5. Ujian kloz – sesuai untuk ujian kemahiran produktiviti.

Ujian Bahasa Komunikatif

1. Kemahiran menggunakan bahasa dalam komunikasi
2. Pendekatan komunikatif berpusatkan bentuk komunikatif
3. Kebolehan menggunakan bahasa dengan konteks

Dua bentuk ujian komunikatif

1. Ujian Prestasi - penglibatan pelajar secara langsung
2. Latar belakang pelajar dan peranannya dalam sosial

Model Kecekapan Komunikatif

a. Tindak balas imaginatif dan praktis dengan penggunaan teori Model dibahagi kepada komponen pengetahuan bahasa
b. Kecekapan Tatabahasa
c. Kecekapan Sosiobudaya
d. Kecekapan Wacana
e. Kecekapan Strategi

Kuliah 2: Apa itu ujian?

Apa itu ujian?

1.Umumnya kita hidup penuh dengan ujian dan penilaian. Apa saja yang kita lakukan diuji dan diukur.
Menentukan identiti

1. Ujian dadah dalam sukan
2. Ujian darah
3. Ujian DNA
4. Ujian mata
5. Ujian pendengaran

Mengetahui tahap kemampuan
1. Ujian amat sedikit dimengerti
2. Ujian bahasa juga demikian
3. Bayangkan ujian bahasa yang dilakukan di Malaysia
4. Apa gambaran yang kita dapati

Keperluan ujian bahasa
1. Mengawal (masuk ke universiti – MUET, TOEFL)
2. Membuat penyelidikan penguasaan bahasa (memerlukan ujian)
3. Menjalankan ujian bagi mengetahui tahap kemahiran, kefahaman, kemahiran (tugas seorang guru)
4. Jenis Ujian

Berbeza dari segi kaedah (method) dan tujuan (purpose)

1. Kaedah: kertas and pensil berbeza
2. Peperiksaan: kosa kata, tatabahasa, dll)
3. Kemahiran: mendengar, kefahaman, membaca dan memahami.
4. Bentuk ujian: aneka pilihan, esei, mendengar, lisan dll.

Dibezakan daripada segi:

1. Prognostik
2. Progres
3. Kecapaian (achievement)
4. Kemahiran (proficiency)

Tujuan

1. Kecapaian (pencapaian)
2. Kemahiran (kemahiran, kefasihan)
3. Jangka panjang – tujuan kursus
4. Jangka pendek – setiap pelajaran

Prinsip

1. Mengetahui ujian dalam darjah
2. Mendorong progres pelajar
3. Menilai pencapaian dalam darjah

Masalah menguji

1. Masalah
2. Dialek
3. Logik
4. Kurang kosa kata (lack of vocabulary)
5. Menulis (writing)
6. Gaya (style)

Variabel

1. Unsur (Elements, information)
2. Kemahiran (Skill)

Strategi

1. situation vs language sebenar
2. skill vs different elements
3. Group testing vs individual testing
4. objective vs subjective tests

Kriteria ujian bahasa

1. Validity
2. Reliability
3. Scorability
4. Economy
5. administrability

Kritikan terhadap ujian

1. Translation
2. Essay
3. Objective tests
4. Auditory comprehension

Isu-Isu Semasa Lain

1. Ujian BM secara umum
2. Sukatan baru
3. Apa yang diuji
4. Pemeringkatan ujian
5. Kesahihan ujian
6. Tafsiran ujian

Kuliah 4: Membina reka bentuk ujian

Memperkenalkan teori, kaedah dan teknik-teknik menilai dan menguji dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.

Kaedah penilaian dan pengujian dalam bahasa Inggeris, disesuaikan kepada bahasa Melayu.

Perbezaan akan dibuat terhadap belajar bahasa sebagai bahasa asli dan juga bahasa asing.

Bacaan Utama

1. Robert Lado (1962, Language Testing, New York: McGraw Hill.
2. Tim MacNamara (2000) Language Testing, Oxford: OUP

Bacaan dalam BM

1. Azman Wan Chik (1994), Pengujian Bahasa, Kuala Lumpur: DBP
2. Abdul Aziz Abdul Talib (1996), Menguji Kemahiran Bahasa, Kuala Lumpur: DBP
3. Marohaini Yusoff (1999), Bacaan dan Kefahaman, Kuala Lumpur: DBP
4. Bashah Abu Bakar (2003) Asas Pengukuran Bilik Darjah, Tg. Malim: Quantum
5. Abu Bakar Nordin (1995), Penilaian Afektif, Kajang: Masa Enterprise.

Penilaian

1. Tugasan 1 = 30
2. Tugasan 2 = 30
3. Peperiksaan = 40
4. Jumlah = 100

Pengenalan

1. Belajar bahasa asli dan bahasa asing
2. Hubungan ujian dengan pembelajaran
3. Isu-isu yang selalu timbul mengenai ujian
4. Lado: Bab 1 dan 2

Pengujian dalam bahasa

1. Masalah menguji bahasa asli: dialek yang berbeza-beza, tatabahasa, falasi logik, kekurangan kosa kata, penulisan, gaya.
2. Teori dan amali menguji bahasa asing: Perbezaan daripada bahasa asli.
3. Lado: Bab 1, 2, dan 3
Variabel dan strategi

1. Variabel: unsur dan kemahiran.
2. Strategi: situasi atau bahasa, unsur atau kemahiran, ujian berkelompok atau individu, ujian subjektif atau subjektif.
3. Lado: Bab 4

Kriteria menguji

1. Kesahihan, reliablity, scorability, ekonomi, administrability.
2. Kritikan: terjemahan, esei, rencana (dictation), ujian objktif, ujian mendengar.
3. Lado: bab 5

Sebutan

1. Peranan sebutan, segmen sebutan dan bunyi.
2. Perspesi bunyi bermakna (pasangan), mengenal pasti bunyi melalui sebutan, melahirkan sebutan, sebutan baku,

Intonasi

1. Amali: membina unit ujian sebutan dan intonasi.
Lado: 6, 7, 8, 9, 10.

Menguji Tatabahasa

1. Apakah struktur bahasa, struktur yang ditentukan oleh bahasa asli, pola-pola struktur bahasa, pemeringkatan pola bahasa.
2. Teknik menguji dan mengenali struktur tatabahasa.
3. Ujian menghasilkan struktur tatabahasa.
4. Menguji struktur bahasa asing.
5. Amali: membina unit ujian tatabahasa.
6. Lado: Bab 11 dan 12.

Menguji Kosa Kata

1. Apa itu kosa kata?
2. Berapa banyak kosa kata, sampel.
3. Teknik mengenal kata, menuliskan kata.
4. Teknik mengujii melahirkan kosa kata, dll.
5. Amali: membina unit ujian kosa kata.
6. Lado: Bab 13.

Kemahiran Bersepadu

1. Kefahaman auditori.
2. Bgaimana membentuk ujian.
3. Pelbagai pilihan, betul-salah dll.
4. Membina unit ujian bersepadu.
5. Lado: Bab 14

Kefahaman Membaca

1. Teknik umum
2. Pra-membaca
3. Teknik bagi pelajar awal
4. Teknik bagi pelajar maju.
5. Membina unit ujian membaca.
6. Lado Bab 15, Marohaini

Menguji keseluruhan bahasa

1. Menguji over-all control of the language.
2. Menguji kefahaman budaya, dan silang budaya.
3. Menguji nilai tinggi.
4. Membina unit ujian penggunaan bahasa canggih.
5. Lado: Bab 19, 20 dan 21

Prosedur Membina Ujian

1. Prinsip ujian dalam bilik darjah.
2. Ujian atau kuiz.
3. Item ujian objektif.
4. Kertas jawapan.
5. Fail item ujian.
6. Menyediakan item ujian.
7. Membina ujian.
8. Merekabentuk ujian on-line.

Persembahan

Tugasan dan persembahan